Bussijuhtide puudus: kuidas sellega toime tulla?

12.07.2024

Rootsi Bussiliit Sveriges Bussföretag ,IRU liige, on käivitanud uue kampaania, et võidelda kroonilise bussijuhtide puudusega, lihtsustades juurdepääsu koolitusele ja meelitades ligi uusi talente.

IRU on korduvalt rõhutanud tungivat vajadust tegeleda Euroopa professionaalsete bussijuhtide puudusega, mis kasvas aastatel 2022–2023 54%.

Rootsi Bussiliit on käivitanud uue kampaania eesmärgiga tuvastada turule sisenemise tõkked ja lihtsustades uutele bussijuhtidele koolitusele registreerumise protsessi.

IRU reisijateveo nõukogu asepresident ja Rootsi Bussiliidutegevjuhi asetäitja Anna Grönlund ütles: "Juhtide puudus on enamiku bussisektori ettevõtete jaoks peamine murekoht, eriti Euroopas." "Pandeemia mõju ja kehtivad õigusaktid on muutnud noorte kutsealale meelitamise ja töölevõtmise äärmiselt keeruliseks," lisas ta.

Riiklik kampaania, mis keskendub bussijuhi elukutse tutvustamisele ja uute talentide ligimeelitamisele, kestab 2024. aasta ja 2025. aasta esimese pooleni.

Tulevased bussijuhid saavad kasu riikliku kampaania ulatuslikust reklaamist sotsiaalmeedias, digitaalsetel platvormidel ja kohapeal, mis mitte ainult ei lihtsusta juurdepääsu kohandatud koolitusteabele, vaid on suunatud ka elukutse maine parandamisele interaktiivsete tegevuste kaudu ja parema haridussisu kaudu.

Erialale juurdepääsu hõlbustamine

IRU juhtide puuduse aruanne tõstab esile tõsist ja üha kasvavat bussijuhtide puudust kogu Euroopas, mis on tingitud suurenenud transpordinõudlusest ja juhtide vananemisest. Kui olukorra parandamiseks olulisi meetmeid ette ei võeta, peaks juhtide puudus 2028. aastaks peaaegu kolmekordistuma.

Paljudes Euroopa riikides on minimaalne vanus juhile reisijateveol 21–24 aastat. Siit tekib peamine põhjus, mis noored ei jõua auto- või bussijuhi elukutseni, see on nn „koolist-rooli-taha-lõhe“. Kool lõpetatakse 18-19 aastaselt, aga tööle saab hakata alles 2-3 aastat hiljem. Pealegi on juhiks saamine kulukas ka kõrgete koolituse, vajalike lubade saamise ja kindlustuskulude tõttu.

Nende väljakutsetega toimetulemiseks pooldab IRU juhtimisea alampiiri langetamist, noorte bussijuhtide 50-kilomeetrise piirangu kaotamist ning rahaliste toetuste andmist koolitusele ja vajalike lubade saamiseks.

Uute meetmete eesmärk on muuta elukutse ligipääsetavamaks ja atraktiivsemaks, leevendades seeläbi juhtide puudust ja tagades Euroopa transpordisektori jätkusuutlikkuse.

 

IRU

Koostööpartnerid