Poola - SENT süsteem
Vastused Poola Infrastruktuuri Ministeeriumist Eesti poole esitatud küsimustele:
1. RMPD taotluse täitmise juhend
RMPD taotluse täitmiseks ei ole universaalset juhist. Iga veojuhtum on individuaalne. RMPD taotluse täitmise meetod sõltub konkreetse juhtumi iseärasustest. RMPD deklaratsioon täidetakse veodokumentides sisalduva teabe alusel vastavalt tegelikule olukorrale, võttes arvesse seaduse sätteid.
Teavet RMPD kohta leiate valitsusasutuste ametlikelt veebisaitidelt, eelkõige:
https://puesc.gov.pl/faq/-/categories/714841982
https://www.gov.pl/web/gitd/sent
Rahvusvahelise maanteeveoloa alusel toimuva veo korral tuleb RMPD teatesse sisestada selle loa number. Kui esitatakse muu loa number kui rahvusvahelise kaubaveo luba, nt suuremõõtmelise veoks väljastatud loa number, siis see on sobimatu.
2. Rahatrahvi määramise õiguspärasuse küsimus
Vastavalt maanteeveo seaduse lisa nr 3 punktile 2a karistatakse kauba maanteeveo teostamist ilma registreeringuta teavitusregistris maanteeveo seaduse artiklis 28b nimetatud juhul või mittetäielike või tegelikkusele mittevastavate andmete ja teabe esitamise eest 12 000 zlotti suuruse rahatrahviga.
Eeltoodud kontekstis võib muu loa kui rahvusvahelise maanteeveoloa numbri sisestamist RMPD teatesse pidada mittetäielike või ebatäpsete andmete ja teabe esitamiseks. Sellise rikkumise eest karistatakse 12 000 zlotti suuruse rahatrahviga.
3. Tühja veoauto sisenemine Ukrainast Poola
- Kui Poola territooriumile sisenetakse Ukrainast ilma koormata, ei ole Eesti vedaja kohustatud RMPD deklaratsiooni täitma. Vedu toimub ühenduse tegevusloa kinnitatud ärakirja alusel.
- Üks Poola ja Ukraina vahelise rahvusvahelise maanteeveo lepingu alusel loodud rahvusvahelise maanteeveo ühiskomisjoni protokollidest sätestab, et kolmandast riigist ostetud tühja sõiduki läbisõit on loa omamise nõudest vabastatud.
Oluline on kindlaks teha, milline üksus seda reisi teostab. Kui reisi, hoolimata sellest, et sõiduk on registreeritud ELi riigi, näiteks Eesti territooriumil, teostab vedaja, kelle registreeritud asukoht on Ukrainas, on ta kohustatud esitama RMPD teate, mis näitab, et ta on loa omamise kohustusest vabastatud, ja alusena märkima kolmandast riigist ostetud sõiduki reisi.
4. GPS-signaali katkestuste ja sellest tulenevad trahvid.
On oluline, et pärast SENT-süsteemi GPS-vastuvõtu ühetunnist katkestust on vedaja kohustatud peatama sõiduki lähimas parkimiskohas ja taastama side GPS-iga. GPS-vastuvõtu katkestus kehtib aga ainult olukorra kohta, kus vastuvõtja on pidevalt sisse lülitatud.
Karistuse määranud asutusele saab esitada kaebuse ja dokumendid, mis tõendavad, et olukord oli juhi kontrolli alt väljas (see välistab sõiduki GPS-vastuvõtja meelevaldse väljalülitamise olukorrad, mis ei ole lubatud).
Inspektorid kontrollivad juhtumi asjaolusid, pöörates erilist tähelepanu GPS-vastuvõtja meelevaldse väljalülitamise olukordade kindlakstegemisele või välistamisele.
5. Apellatsioonimenetlus
Haldusmenetluse seadustiku artikli 127 lõike 1 kohaselt on menetlusosalisel õigus esitada haldusotsuse peale kaebus kõrgema astme asutusele otsuse teinud asutuse kaudu. Apellatsioonkaebus esitatakse 14 päeva jooksul alates haldusotsuse kättetoimetamise kuupäevast. Kõrgema astme asutuse ebasoodsa otsuse korral on menetlusosalisel õigus esitada haldusotsuse peale kaebus vojevoodkonna halduskohtule. Kohtumenetlus on samuti kaheastmeline – teise astme asutus on Kõrgem Halduskohus.
Kui teeäärse kontrolli käigus tuvastatakse SENT-i eeskirjade rikkumine, on kontrolliasutuse ametnikul või töötajal õigus nõuda vedajalt tagatisraha. Tagatisraha suurus peaks vastama eeldatavale rahalisele karistusele, mida selle rikkumise eest võidakse määrata. Tagatisraha saab nõuda mitmel viisil, nt sularahas või sularahata. Tagatisraha tagastamise menetlus toimub vastavalt maanteeveo seaduse § 94(7)(2) sätetele ja toimub 7 päeva jooksul alates trahvi määramise otsuse tühistamise otsuse või halduskohtu otsuse sellise otsuse tühistamise kohta kättetoimetamise kuupäevast. Tagasimakse tehakse vedaja näidatud pangakontole.
Apellatsioonimenetluse osas on Poolas karistuste vaidlustamiseks kaks võimalust:
1) esimene on reguleeritud haldusmenetluse seadustiku sätetega (peamiselt artiklis 127):
selle artikli lõige 3 - Ministri või kohaliku omavalitsuse apellatsioonikomisjoni poolt esimeses astmes tehtud otsuse peale ei ole võimalik edasi kaevata, kuid otsusega rahulolematu pool võib pöörduda selle organi poole taotlusega juhtumi uuesti läbivaatamiseks; sellele taotlusele kohaldatakse vastavalt otsuste edasikaebamise sätteid.
Selle tee kasutamisel tuleb juhtumi uuesti läbivaatamise taotlus esitada 14 päeva jooksul alates otsuse kättetoimetamise kuupäevast.
Pärast juhtumi uuesti läbivaatamise taotluse tulemusel tehtud otsuse kättesaamist on poolel õigus esitada kaebus Varssavi provintsi halduskohtule 30 päeva jooksul alates selle otsuse kättetoimetamise kuupäevast.
2) teine on reguleeritud halduskohtumenetluse seaduse sätetega artiklis 127. 52–54:
Kui poolel on õigus esitada otsuse teinud organile kaebus kohtuasja uuesti läbivaatamiseks, võib pool esitada otsuse peale kaebuse seda õigust kasutamata.
Halduskohtule esitatakse kaebus organi kaudu, kelle tegevus, tegevusetus või menetluse ülemäärane pikkus on kaebuse esemeks, 30 päeva jooksul alates otsuse kättetoimetamise kuupäevast.
Kõnealuste karistuste puhul on pädev kohus alati Varssavi provintsi halduskohus.
Välisriigi vedaja suhtes kehtivad ka tagatisraha ja tagastamise korda käsitlevad eeskirjad.
Poola Infrastruktuuri Ministeeriumist