Poola - uus madala heitkogusega tsoon (LEZ) Varssavis

15.07.2024

1. juulil 2024 alustas Varssavis tööd Poola esimene puhta transpordi tsoon (SCT) – Low Emission Zone.

See hõlmab linnakeskust ja osa ümbritsevatest linnaosadest. Tsoon on tähistatud liiklusmärkidega. Kõige mürgisemate heitgaase eraldavate sõidukite sisenemist sellesse piirkonda piiratakse.

Kokku hõlmab SCT pindala 37 ruutkilomeetrit, s.o 7% pealinna pindalast. Piiratakse üle 27 aasta vanuste või Euro 2 standardile mittevastavate bensiinimootoriga (sh LPG) sõidukite ning üle 19 aasta vanuste või Euro 4 standardile mittevastavate diiselmootoriga sõidukite (sh LPG) sisenemist.

Tsooni sisenevad sõidukid vabastatakse keelust järgmise ajakava alusel:

• 1. juulist 2024 kuni 31. detsembrini 2025 mootorsõidukid, mis on:

1) bensiinimootoritega ja  lubatud täismassiga kuni 3,5 t, mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro 2 nõuetele või on toodetud mitte varem kui 1997.

2) bensiinimootoriga bussid ja veoautod ning traktorid lubatud täismassiga üle 3,5 t, mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro 2 nõuetele või on toodetud mitte varem kui 1997. a.

3) diiselmootoritega, mille lubatud täismass on kuni 3,5t ja mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro 4 nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2005.a.

4) diiselmootoriga bussid ja veoautod ning traktorid lubatud täismassiga üle 3,5 t, mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro IV nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2005. aastal.

• 1. jaanuarist 2026 kuni 31. detsembrini 2027 mootorsõidukid, mis on:

1) bensiinimootoritega ja lubatud täismassiga kuni 3,5 t, mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro 3 nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2000.

2) bensiinimootoriga bussid ja veoautod ning traktorid lubatud täismassiga üle 3,5 t, mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro III nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2000.a.

3) kuni 3,5t lubatud täismassiga diiselmootoritega, mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro 5 nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2009. aastal

4) diiselmootorite, busside ja veoautode ning traktoritega, mille lubatud täismass on üle 3,5 t ja mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro V nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2008. aastal.

• 1. jaanuarist 2028 kuni 31. detsembrini 2029 mootorsõidukid, mis on:

1) bensiinimootoritega ja lubatud täismassiga kuni 3,5 t, mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro 4 nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2005. aastal

2) bensiinimootoriga bussid ja veoautod ning traktorid lubatud täismassiga üle 3,5 t, mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro IV nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2005. a.

3) diiselmootoritega ja lubatud täismassiga kuni 3,5t, mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro 6 nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2014. aastal

4) diiselmootoritega, busside ja veoautode ning traktoritega, mille lubatud täismass on üle 3,5 t ja mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro VI nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2010. aastal.

• 1. jaanuarist 2030 kuni 31. detsembrini 2031 mootorsõidukid, mis on:

1) bensiinimootoritega ja lubatud täismassiga kuni 3,5 t, mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro 5 nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2009. aastal

2) bensiinimootoriga bussid ja veoautod ning traktorid lubatud täismassiga üle 3,5 t, mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro V nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2008.a.

3) kuni 3,5t lubatud täismassiga diiselmootoritega, mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro 6dT nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2017.a.

4) diiselmootorite, busside ja veoautode ning traktoritega, mille lubatud täismass on üle 3,5 t ja mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro VI nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2012. aastal.

• Alates 1. jaanuarist 2032 mootorsõidukid, mis on:

1) bensiinimootoritega ja lubatud täismassiga kuni 3,5 t, mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro 6 nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2014. aastal

2) bensiinimootoriga bussid ja veoautod, samuti veoautod, mille lubatud täismass on üle 3,5 t ja mis vastavad vähemalt Euroopa Euro VI heitgaasinormide nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2012. a.

3) diiselmootoritega ja lubatud täismassiga kuni 3,5t, mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro 6d nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2020. aastal

4) diiselmootorite, busside ja veoautode ning traktoritega, mille lubatud täismass on üle 3,5 t ja mis vastavad vähemalt Euroopa heitgaasistandardi Euro VI nõuetele või on toodetud mitte varem kui 2012. aastal.

Allikas ZMPD, Varssavi linnavalitsus Wymogi SCT - Transport (um.warszawa.pl)

Koostööpartnerid