Saavutus: suur võit ELi bussijuhtidele ja turismisektorile

31.01.2024

Brüssel, 30. jaanuar 2024

Euroopa seadusandjad tunnustavad lõpuks bussiturismi. Nõukogu eesistujariik ja Euroopa Parlament on jõudnud esialgsele kokkuleppele, mis annab turismis töötavatele bussijuhtidele nende elukutse jaoks mõeldud reeglid.

2020. aasta mobiilsuspaketi 1 läbirääkimiste tulemusel jõudsid seadusandjad viimasel hetkel kokkuleppele, mis keskendus peamiselt kaubaveole. See jättis turismis töötavatele bussijuhtidele nende tööga mittesobivad sõidu- ja puhkeajareeglid. Enam see nii ei ole.

Nõukogu eesistujariik ja Euroopa Parlamendi läbirääkijad leppisid kokku turismis töötavate bussijuhtide konkreetsetes sõidu- ja puhkeaja reeglites, mis võimaldavad bussijuhtidel:

·         Jagada 45-minutilised pausid kaheks vähemalt 15-minutiliseks pausiks.

·         Lükata oma igapäevast puhkeaega ühe tunni võrra edasi üks kord ühe reisi kohta, eeldusel, et selle konkreetse päeva kogunenud sõiduaeg ei ole ületanud seitset tundi.

·         Teostada pikemaid, kuni 12-päevaseid riigisiseseid sõite, mis varem oli võimalik ainult rahvusvaheliste vedude ajal.

IRU EU Advocacy direktor Raluca Marian ütles: „Oleme sellega hakkama saanud. Pärast aastatepikkust diskussiooni oleme saavutanud bussiturismi äri jaoks ühe olulisema võidu: EL on lõpuks tunnistanud sõitjateveosektori eripära. Turismis töötavad bussijuhid tegutsevad nüüd pigem oma elukutse jaoks mõeldud reeglite järgi, mitte nii nagu nende veoautojuhtidest kolleegid.

„Bussiturismi uued sõidu- ja puhkeaja eeskirjad ei paranda ainult juhtide töötingimusi, vaid parandavad ka liiklusohutust. Sihipärased ja konkreetsed sõidu- ja puhkeaja sätted võimaldavad turismis töötavatel bussijuhtidel paremini reageerida sõita soovijate reisiplaanidele, vähendades samal ajal oluliselt turismile sobimatute reeglite poolt tekitatud stressi," lisas ta.

Lisaks asendatakse pärast Euroopa Komisjoni uuringu valmimist sõiduleht digitaalse vormiga, mis peaks olema esimene samm toimiva IMI-põhise platvormi loomise suunas digitaalsete kontrolldokumentide üleslaadimiseks.

Seda tervitatavat sammu digitaliseerimise suunas toetab veelgi vajadus muuta hiljemalt 18 kuud pärast määruse jõustumist sõidumeerikute tehnilisi nõudeid, et teha vahet regulaar- ja juhuvedudel.

„Turismis töötavad bussijuhid koostavad oma sõidud vastavalt sõitjate soovidele ja uued reeglid näitavad ära selle keskkonnasõbraliku transpordiliigi kogu potentsiaali. Ootame, et nõukogu ja parlamendi täiskogu leppe ametlikult heaks kiidavad ning loodame, et see ei tekita probleeme. Nüüd on aeg liikuda edasi uute reeglite rakendamise ja jõustamise juurde,“ lõpetas Raluca Marian.

Eelmisel nädalal enne kolmepoolseid läbirääkimisi avaldatud ühisavalduses kinnitasid IRU ja Euroopa Transporditöötajate Föderatsioon oma soovi teha koostööd ning aidata kaasa uute reeglite rakendamisele ja jõustamisele.

Allikas: IRU

 

Koostööpartnerid